Skocz do zawartości

Programy Z /sbin Nie Uruchamiają Się

Kanez

Rekomendowane odpowiedzi

NIe wiem czy dobrze trafiłem z działem ale ten problem chyba nadaje się tutaj.

Mam taki problem, że po wipsaniu w konsoli np. ifconfig wywala mi błąd iż nie zlalazł takej komendy. Dzieje się tak z każdym programem z /sbin. Jestem totalnie nowy w dziedzinie (_linuxa_ → Linuksa) ORT ale z tego co wiem to takie zachowanie nie jest normalne. Posiadam Fedora 4 dzis instalowana. Mam nadzieję, że ktoś będzie w stanie udzielić mi pomocy.

Dziękuję.

A ja bym tu dał jeszcze inną podpowiedź. Mianowicie:

z opcją su- logujesz sie jako root a nie każdy program musisz uruchamiać jako root, więc zbędne jest ciągłe logowanie się na super użytkownika. Jesli chcesz uruchomić programy znajdujące się w /sbin/ wpisuj poprostu pełną ścieżke czyli: np. /sbin/ifconfig lub /sbin/hdparm itp

Ponadto, można zrobić sobie dowiązanie do tego katalogu, dzięki czemu mógłbyś nawet jako użytkownik nie podawać pełnej ścieżki przy uruchamianiu programów z podkatalogów ale tego już nie pamiętam.

Ponadto, można zrobić sobie dowiązanie do tego katalogu, dzięki czemu mógłbyś nawet jako użytkownik nie podawać pełnej ścieżki przy uruchamianiu programów z podkatalogów ale tego już nie pamiętam.

chmod +s /sbin/ifconfig

ln -sf /sbin/ifconfig /bin/ifconfig

chmod +s /sbin/ifconfig

Trzeba tylko dodać, że jest to duże zagrożenie bezpieczeństwa systemu. Nie róbmy z systemów uniksowych drugiego Windowsa.

troche denerwujące jest podawanie pełnych ścieżek:)

Przeciez Ci podali rozwiązanie (su -). Linkowanie binarki do /bin tez jest chorym pomysłem, bo zgodnie z FHS 2.3 programy uruchamiane przez superużytkownika mają być w /sbin lub /usr/sbin. Zwykłemu użytkownikowi te programu są do niczego niepotrzebne, bo i tak nie będzie mógł z nich skorzystać.