Skocz do zawartości

Kilka Pytań


Watari

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, w sprawach linuxowych jestem kompletnie zielony, więc proszę o wyrozumiałość.

1) Podczas instalacji Fedory 10, przy wyborze partycji dyski oznaczone są jako sda, sdb. Co znaczą te symbole

2) Na jednej partycji mam zainstalowanego Windowsa XP, na drugiej chcę zainstalować Fedorę. Co to dokładnie jest GRUB, jak go zainstalować, i jak skonfigurować aby przy uruchamianiu komputera mieć możliwość wyboru systemu?

 

Proszę tylko o nieodsyłanie mnie do google i w miarę rozsądne odpowiedzi, z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad.1) wypada jakieś podstawy przeczytać, bo daleko nie pojedziesz ;) sda - dysk numer 1, sdb - dysk nr 2 itd. Chodzi o fizyczne dyski w komputerze a nie o partycje.

ad.2) GRUB to menedżer bootowania. Jeśli w trakcie instalacji nie będziesz grzebał przy opcjach programu startowego, to GRUB zainstaluje się automatycznie w MBR. Powinien uwzględnić na swojej liście również system Windows - będziesz miał więc możliwość wyboru systemu, na którym chcesz pracować.

W trakcie instalacji zobaczysz mniej więcej taki ekran

screenshot1vem.th.png

/dev/sda prawdopodobnie będzie OK. Chodzi o wskazanie dysku z którego normalnie bootoje się komputer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne pytanie:

Zainstalowałem przed chwilą Fedorę 10, ale teraz kiedy po resecie wybieram Windowsa wywala mi błąd: ERROR 13: INVALID OR UNSUPPORTED EXECUTABLE FORMAT

 

Jak to naprawić? Prosiłbym o możliwie najbardziej łopatologiczne wyjaśnienie, szukałem w googlach, że trzeba coś pozmieniać w grubie, ale plik grub.conf nie chce się otworzyć.

 

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale plik grub.conf nie chce się otworzyć.
Chce, tylko że trzeba być rootem. To też takie jakby podstawy... <_<

Uruchom terminal, → przejdź na konto roota

Jak już będziesz na roocie, to wykonaj polecenia:

fdisk -l # mała litera L