Skocz do zawartości

Problem z instalacją i dyskiem


Marek_

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jestem nowy w temacie linuxa, ale na jednym starym laptopie udało mi się go zainstalować dwukrotnie bez problemu. Tym razem gdy próbowałem zainstalować fedorę workstation 40 na laptopie dell xps l702x to pojawił się problem. Gdy ustawiłem bootowanie z pendrive to wszystko odpalało się bez problemu, jednak po "instalacji na dysk", nie dało się z niego włączyć systemu (dysk wcześniej został wymieniony na dysk ssd) i pojawiał się komunikat, że nie znaleziono systemu. Zrobiłem diagnostykę systemu, i przy opisie dysku dostałem informację: "hard drive inapplicable". Próbowałem sformatować dysk przez bootowanie z pendrive w trybie live, jednak to nie pomogło. Byłbym wdzięczny za wszelkie porady dotyczące rozwiązania problemu.

Tutaj jeszcze dodam, że pierwszy raz piszę na tego rodzaju forum, dlatego przepraszam, jeśli coś w formie mojego wpisu będzie nie takie jak trzeba. Dziękuję.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z dyskami to często jest taki problem, że trzeba w biosie przestawić je w tryb pracy AHCI. Niektóre płyty główne mają jakieś funkcjonalności RAID, których Linux nie obsługuje.

Możesz ten dysk wyzerować, ale nie cały, bo szkoda cykli zapisu marnować.

ddrescue --force /dev/zero /dev/sdb
(ctrl+c po 10 sekundach, żeby zatrzymać zerowanie)
blockdev --getsz /dev/sdb
(na przykład 60063744)
dd if=/dev/zero of=/dev/sdb seek=60000000 status=progress

Dzięki powyższemu wyzerujesz początek dysku, gdzie są informacje o parrycjach, i koniec, gdzie są informacje o macierzach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach